Min fortælling om LeeSign. Min passion. Min familie.
LeeSign blev stiftet i midten af 70’erne og var på det tidspunkt et traditionelt skiltefirma, der holdt til i Herning midtby. En af de ansatte var min mor; landets dygtigste skiltemaler. Et af de første projekter jeg kan huske, hun var med til, var de flotte pyloner foran byens daværende bibliotek i corten stål. Et materiale jeg sidenhed har fået en svaghed for!
Pladsen blev dog for trang, da LeeSign begyndte at udvide både medarbejderstab og forretningsområder til også at omfatte messestande. LeeSigns nye adresse blev Wedellsborgvej på Tjørring bakke i udkanten af Herning. Domicilet blev hurtigt kendt af de fleste herningensere og andre forbipasserende pga. det opsigtsvækkende springvand, der blev opsat på plænen foran bygningen.
I 80’erne blev min far ansat. Kort efter blev han medejer, og min mor valgte at blive hjemmegående, mens min bror og jeg var små. Familiebåndet har været stærkt lige siden.
Løbende er kvadratmeterne blevet udvidet, og i 2000 blev en højloftet lagerhal bygget på. Jeg havde nysgerrigt fulgt med i projektet fra sidelinjen og kigget på arkitekttegningerne. Min passion for design og arkitektur startede tidligt. Artitektbranchen blev også mit første arbejde som voksen. Men at bo i Østrig drømte jeg om, så nogle år senere flyttede jeg til Sankt Anton am Arlberg. Byen har lige siden været hele familiens absolutte favorit feriedestination. Det tyske sprog har også vist sig praktisk at kunne, – da vi i dag bygger stande på mere end 30 forskellige tyske messer hvert år.
Efter alperne arbejdede jeg med marketing og udvikling i IT-branchen, og 8 år senere fik jeg muligheden for at bruge både mine kreative og kommercielle kompetencer – da jeg sagde ja tak til min fars jobtilbud hos LeeSign. Her blev jeg en del af både LeeSigns skilte- og messeafdeling, som begge var i en rivende udvikling. Jyske Bank BOXEN kom til Herning, og vi leverede alt skiltningen. Uanset hvor meget research og way-finding forarbejde man laver inden sådan en opgave, er hands-on på stedet altid afgørende for at sikre, at detaljerne spiller og praktikken fungerer. Så jeg travede BOXEN tynd for at teste, om man kunne finde vej til en bar og et toilet uanset, hvor man befandt sig.
I samme periode begyndte vi at mærke, hvordan vores kunders nedskæringer i marketingbudgetterne ramte os. Tiden var turbulent, men også lærerig. I en tid som den kan en familievirksomhed noget, som ingen andre. Sammenholdet er unikt, og den åbne og ærlige kommunikation er altafgørende for at skabe muligheder ud af de udfordringer, der uundgåeligt altid vil komme på en virksomheds vej. Med hårdt arbejde, blod, sved og tårer – og konsekvente beslutninger fra min far, sagde vi farvel til skilteafdelingen og goddag til nye investorer. Det skærpede fokus på messestande og indretninger samt flere ressourcer til at udvikle forretninger, skabte hurtigt kundetilgang. Samtidigt blev det nu min tur til at stå ved roret.
Året 2020 startede med en fejring af en stor person: min far og hans hele 40 år hos LeeSign. For at fejre hans jubilæum skabte vi en særudstilling på Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts museum, der viste rejsen igennem Allan Stoltenborgs 40 år hos LeeSign. Minderne fra dagen har vi samlet i en video, der kan opleves her:
Vores totalløsninger til messestande, showrooms, shop-in-shops og indretninger er med til at forstærke virksomhedens branding overfor kunderne – og noget vi elsker at være en del af. Sammen med hele mit LeeSign-team forsøger jeg hver dag at få min passion for godt design ud til vores kunder. I alle vores projekter. Sidste år byggede vi 230 forskellige projekter for forskellige brands. I forskellige størrelser, i mere end 50 forskellige storbyer verden over.
Året i år er selvfølgelig helt specielt pga. Covid-19 krisen verden over. Mange messer er aflyst eller udskudt, og det påvirker os selvfølgelig. Men når nogle døre midlertidigt lukkes, åbnes der nye. Vi oplever flere af vores kunder, netop nu, har tiden til at få renoveret, ønsker at omrokere på kontorerne, måske flytte i nye lokaler eller bare ønsker deres brand og værdier kommunikeret til både medarbejdere og besøgende endnu stærkere. Især i krisetider er netop sammenhold og en stærk identitet altafgørende for at komme styrket igennem. Derfor er vi i fuld gang med mange spændende indretningsprojekter. Og så glæder vi os selvfølgelig til vi igen kan gå på messe – både for at opbygge stande, men også for at mødes i unikke inspirerende rammer.
Jeg glæder mig til at fortsætte den spændende rejse med at skabe rum til unikke brands. Og takker for tilliden til vores trofaste kunder samt de nye der hele tiden kommer til.
Mette Lysdal Stoltenborg // Maj 2020.